Tegyük fel, hogy egy vak vagy aliglátó ember arra kényszerül, hogy egy BKK automatából jegyet vásároljon. Milyen akadálymentesített automatával fog találkozni?
A képen is látható, látszólag vakok részére is akadálymentesített automatával lesz dolga. Erre az automatára a BKK ügyfélszolgálatán azt mondták, hogy vakok számára is akadálymentesítették, mert van rajta Braille-felirat, ahogy az a képen is látszik.
Mi kipróbáltuk! Ugyanis Budapest közigazgatási határán kívül egy látássérültnek is vennie kell 90 százalékos jegyet. Nem akartunk ebből problémát, meg amúgy is nevetséges összegről van szó, így beálltunk a sorba jegyet vásárolni.
Az első meglepő élmény az volt, hogy az automatán ugyan van Braille-felirat, de ez a gép kezelésében nem segít. Miért nem? Mert a vásárlás minden lépését (leszámítva a fizetés utolsó lépéseit) egy érintőképernyőn kell intézni!
Nem tudom mennyire ismeri a BKK azt a tényt, hogy egy vak embernek az érintőképernyő alapvetően nem számít elérhetőnek. Hiszen nem látszik mi van a képernyőn! Hiába van "kibraillezve" az automata más része, ha az ügyletemet nem tudom önállóan elvégezni és másra vagyok utalva! Sőt, a pontírással való ellátottság ebben az esetben teljesen felesleges és komolytalan! Miért van ott???
Ha a BKK nem is ismeri (mert honnan tudná), akkor a BKK-val kapcsolatban lévő érdekvédelmi szervezetek vajon tudnak erről? Vagy ezeknek a szervezeteknek a vezetői, tárgyalói nem használják a BKK szolgáltatásait? Ha pedig használják és tudják, akkor hogyan fordulhatott elő, hogy a 2015-ben nagy csinnadrattával beharangozott együttműködés ilyen alapvető területekre sem terjedt ki?
Sok szeretettel gondolunk mindazokra az emberekre és önmaguk meghatározása szerint... érdekvédelmi szervezetekre, akik ezzel tették gazdagabbá az életünket! Egyben szívesen látjuk őket vendégül néhány Pomáz és Budapest közötti HÉV-es utazásra!
Kiegészítés: a FESZT honlapja szerint három olyan szervezet van a tagjaik között, mely látássérülteket képvisel, tehát lehetne a látássérült szervezeteknek hatása ezek szerint a BKK-ra a FESZT-en keresztül is, de az utóbbi három évre visszamenőleg (amióta a szerződést aláírták), nem találtunk az automatákkal kapcsolatos tiltakozó megnyilatkozást. Sőt, a látássérülteket is rosszul érintő szelektív ajtónyitást a négyes metrón éppen a szerződés aláírása UTÁN vezették be!
A kiegészítés második része: a FESZT közhasznúsági jelentéseinek az áttekintése során olyan mondatokkal találkoztunk, amely a hozzánk érkezett panaszok egy részével foglalkozik. Ezekre később ki fogunk térni, mert egy elég érdekes egyezésre találtunk az egyik panasszal kapcsolatban, ami az egyik érdekvédelminek nevezett szervezet "trükközésére" utal.