A látássérült emberek érdekeinek védelméről

Látássérült vagyok - én is itt vagyok

Látássérült vagyok - én is itt vagyok

A fehér bot nemzetközi napja és az ENSZ

2019. október 18. - letblog

Valaki kétségbe vonta, hogy az ENSZ 1969-es határozata tette nemzetközi nappá a fehér bot napját. Megpróbáltam kideríteni mi az igazság, de zavarban vagyok. Segítség! 

 A vakok.hu oldalán megjelent egy érdekes írás, mely a fehér bot napjának az eredetét kutatja. A cikk lényege egy mondatban összefoglalható: az a sok helyen megtalálható állítás, miszerint a fehér bot napját egy nemzetközi határozat tette nemzetközi nappá, nem igaz.

A cikk ennél többet is állít, de ez volt az a tétel, amire elkezdtem csóválni a fejem, mivel nem akartam elhinni. Ez az állítás, miszerint október 15. egy ENSZ határozatnak köszönhetően lett a látássérültek nemzetközi napja, egy nagyon elterjedt nézet. Nagyon sok nyomtatott anyagban megjelent, nagyon sok internetes oldalon szerepel. Ráadásul amikor Ausztriában jártam fehér bot napi rendezvényeken, ott is elhangzott ez az állítás, vagyis nem valami magyar eredetű elképzelésről van szó.

Az ENSZ 1969-es határozata, mely a fehér bot nemzetközi napját elrendelte, nagyon sok komoly honlapon szerepel. Számos híroldal mellett nagyon sok kormányzati és önkormányzati portál is tartalmazza, de két látássérült szempontból fontos oldalt szeretnék kiemelni.

Az egyik az FSZK honlapja: FSZK, ami egy fontos szervezet 

A másik pedig a Vakok Intézete: Vakok Intézete többek között 2018-ban is

Sőt, a Vakok Állami Intézete 2019-es meghívója is tartalmazza ezt az állítást:

vai2019.jpg

A Vakok Állami Intézetének honlapján lévő meghívó is a Fehér Bot Világnapját az ENSZ 1969-es határozatához köti, ez látható a honlapjukról készült képen is

 

Bennem olyan mélyen élt a hit, hogy az ENSZ rendelte el 1969-ben az október 15.-ét a látássérültek világnapjának, hogy nehezen vettem rá magam az állítás objektív megvizsgálására. Általam is jól ismert emberek sokasága mondta azt, hogy az ENSZ-hez kötődik ez az egész, ennyi ember pedig egyszerre nem tévedhet - gondoltam. 

Aztán eszembe jutott, hogy számos látássérült szervezet, köztük az MVGYOSZ is, egyáltalán nem emlegette az ENSZ 1969-es határozatát. Utólag visszagondolva egy szűkebb körhöz köthető ez az elképzelés, így elkezdtem a hivatkozott cikk állításai után kutatni.

Egyébként a cikk érvelése egyszerű, ellenőrizhető.

A WHO és az ENSZ kiemelt napjainak a listája a szervezetek honlapjain ellenőrizhetők.

A WHO semmilyen napot nem hirdetett meg október 15-re. Ezen a linken ellenőrizhető: https://www.who.int/campaigns

Az ENSZ is egy oldalon belül teszi elérhetővé az általa meghirdetett különleges napokat:
https://www.un.org/en/sections/observances/international-days/index.html

Látható, hogy október 15. a falusi nők napja, a fehér botnak nincs kiemelt napja.

A cikk megadja az ENSZ határozatainak a listáját tartalmazó oldalt, melyen az összes valaha született határozat digitalizált szövege elérhető, mégpedig évszám szerinti bontásban. Ott is megnéztem, szó sincs fehér bot napjáról.

A cikk végül megadja a megoldást. 1969-ben az akkor létező nemzetközi vakszövetség (IBF) nyilvánította nemzetközi nappá október 15-öt és azt is bizonyítja, hogy egyébként a magyarba kissé más jelentéstartalommal került át a "fehér bot napja". Angol nyelvterületen két másik kifejezést használnak ennek a napnak a megnevezésére, ugyanis maga a nap a mobilitáshoz, az akadálymentes közlekedéshez kötődik, nem pedig valamiféle kulturális alkalmat rendeznek október 15. ürügyén. 

A cikk további részletei is érdekesek, de amit ide leírtam, az nagyon megrendített. Az állami szervek, önkormányzatok ugyanis nem kis pénzt adnak támogatásként oda ezekre a napokra, melyek az utóbbi években nagyon elmentek a kulturális esemény és az ingyen evészet-ivászat felé. Valamikor régebben még gyűlések is voltak, ahol elmondták a nyilvánosságnak az aktuális gondjainkat. Igaz, nagyon alacsony volt a hatékonyságuk, de legalább valami jele volt annak, hogy szeretnénk önállóan közlekedni és ennek bizony vannak akadályai.

A kérdésnek megpróbáltam utána menni, megkeresve a legkorábbi "1969 ENSZ" kijelentés forrását. Interneten 2009-ből találtam három oldalt:

 A legrégebbi talált link a medicalonline oldalon jelent meg, mely MTI közleményként hozta le az állítást.

A másik 2009-es cikk, a monitormagazin oldalán található meg. Ott nincs szerző feltüntetve.

Egy magánszemély honlapján is elérhető ilyesféle információ 2009-ből, de kifejezetten kérte, hogy ne jelöljük meg a honlapját. Ő azt mondta, hogy a Láthatatlan Kiállításról van az ENSZ-es információja, de utólag kiderült, hogy 2010-ben írta bele az oldalába ezt, amikor 2010 októberében elment egy programjukra.

Nagyon sok telefonálgatás után jutottam el valakihez, aki az 1990-es évek végén sokat járt Bécsbe és az emlékei szerint onnan szerezte ezt az értesülést. Egy német nyelvű szórólapon szerepelt az állítás, hazavitte és elkezdtek rá hivatkozni. Az fel sem merült benne, hogy valamiféle tévedés lenne.

Sőt, a bizonyítékok megvizsgálása után is azt állítja, hogy szerinte a vakok.hu szerzője téved! Mint elmondta, ha az ENSZ 1969-es határozata nem létezne, akkor nem hivatkoznának rá annyian. Így a most is felsorolt bizonyítékok ellenére is vallja, hogy az ENSZ 1969-es határozata tette a fehér bot napját nemzetközi nappá.

Ezek ismeretében kérdezem, hogy van-e valakinek bármiféle információja és ha van, akkor kérem ossza meg!

A bejegyzés trackback címe:

https://kuksik.blog.hu/api/trackback/id/tr8415110798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása