A látássérült emberek érdekeinek védelméről

Látássérült vagyok - én is itt vagyok

A Keleti pályaudvar akadálymentesítése

2020. január 08. - letblog

A Keleti pályaudvar várt, majd elmaradt akadálymentesítését hónapokon át figyelemmel követtük, majd próbáltuk kideríteni mi is történt. Nem sok siker koronázta az erőfeszítéseinket, de összefoglaltam minden olyat, ami biztosan tudható. Talán valamikor használható lesz valamire.

Ma már sokszor természetesnek tűnik, hogy amikor egy nagy állami szolgáltató valamilyen átalakítást vagy fejlesztést végez, akkor igyekszik figyelembe venni a látássérülteket. Jó példa erre az, hogy amikor a metrófelújítás miatt a pótlóbuszoknak új megállókat alakítottak ki, akkor az új megállókban megjelentek a taktilis burkolati elemek. Úgy tűnik, hogy valamilyen okból ez az egyébként üdvözlendő szokás megtörni látszik a MÁV felújított állomásai egy részénél.

A MÁV megnyilatkozásai

Amikor pár hónapja lezárták a Keleti pályaudvart, akkor nagyon sokféle helyen lehetett találkozni a "felújítás" kifejezéssel. A legtöbb helyen azt lehetett hallani, hogy a pályaudvart felújítják, de a hivatalos kommunikáció a "karbantartás" szóval írta le mindazt ami a pályaudvaron történt. Annak idején szerintem sokan sejtettük azt, hogy mi ennek az óvatosságnak az oka.

Érdekes megfigyelni, hogy az állomások ilyesféle nemfelújítási projektjének a neve: "50 megújuló állomás". Ezt ezen a linken ellenőrizni is lehet: https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/jelenleg-12-allomas-es-megallohely-karbantartasan-dolgoznak

Mostanra kiderült, hogy amikor a MÁV állomásán felújítanak, akkor kialakításra kerülnek a taktilis burkolati jelzések. Ezzel ellentétesen nem kerül sor erre, amikor karbantartanak. Az persze vitatható, hogy a peronok burkolatának a teljes cseréje felújítás vagy a karbantartás körébe tartozik, de most már tudjuk, hogy a felújítás egy dolog, a megújítás és a karbantartás pedig egy másik.

Egyetlen ellentmondást mégis felfedeztem ebben a gondosan megválasztott szóhasználatban. A projekt honlapja ezen a linken található: https://www.mavcsoport.hu/mav_50

Itt ez olvasható:

A legforgalmasabb állomásokat érintően 2023-ig tartó, komplex felújítási programot hirdetett a MÁV „50 MEGÚJULÓ ÁLLOMÁS” elnevezéssel.

Vagyis valahol mégsem "csak" karbantartás történik, hanem mindenki tisztában van azzal, hogy az érintett pályaudvarokat azért így vagy úgy, de bizonyos mértékben felújítják. Bizonyítékként íme a honlap aloldalának mai változata, a felújítás kifejezést használó szövegezéssel:

keleti1.jpgA mavcsoport.hu/mav_50 oldalon található információ arra utal, hogy mégiscsak felújítás zajlott a Keletiben, a honlap képernyőfotója látható a képen

 A MÁV Keleti pályaudvarral kapcsolatos hírei közül az alábbiak olvashatók ma is:

https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/hetfotol-ket-hetig-karbantartas-miatt-szunetel-forgalom-keleti-palyaudvaron

https://www.mavcsoport.hu/mav/tervek-szerint-halad-karbantartas-keletiben

https://www.mavcsoport.hu/mav_50

A leírtakon túl semmit sem találtam a MÁV oldalain arról, hogy a Keletiben mi is történt.

Az MVGYOSZ kommunikációja

A Keleti lezárása 2019. május 13-tól kezdődött és 2019. május 26-ig tartott. Nézzük meg, hogy mit lehet találni az MVGYOSZ oldalain a Keleti pályaudvarról! Valahol azt gondolom, hogyha már létezik egy MVGYOSZ, akkor egy olyan közszolgáltatónak, mint amilyen a vasút, nem lehetne figyelmen kívül hagynia.

Először az elnök 2019. júniusi beszámolójában szerepel egy utalás arra, hogy a MÁV Zrt. rendelkezik egy akadálymentesítési stratégiával, melynek egy rövid távú végrehajtási terve is van, ez pedig 53 helyszínre terjed ki. Azt nem sikerült megtudni, hogy ebben a Keleti pályaudvar szerepelt vagy sem. 

A 2019. június 18-i elnökségi ülés jegyzőkönyvében újabb részletek derültek ki. Ez olvasható szó szerint:

[...] a MÁV Zrt.-től kapott információk alapján tájékoztatom, hogy a Vasúttársaság tervezi új, taktilis és veszélyt jelző sávok kialakítását az újraaszfaltozott járófelületeken. Ezeket technológiai okok miatt nem tudja a két hétig tartó lezárás ideje alatt megvalósítani. Az alkalmazni tervezett műszaki megoldás az aszfaltburkolaton csak 60 nap eltelte után kivitelezhető, ezért ez később készül el. A megvalósításhoz szükséges tervezés folyamatban van. A MÁV Zrt. a terveket rövid időn belül egyeztetni fogja az érintett szervezetekkel, melyeket közvetlen kapcsolatfelvétel útján fog megkeresni.

Ez az idézet nem azt mondja, hogy a lezárás utáni 60. napon elkezdődik a taktilis jelzések kihelyezése, hanem azt, hogy hamarabb nem lehet. Valószínűleg innen indult el az a tévesnek bizonyult híresztelés, hogy augusztusra meglesznek a taktilis burkolatok.

Egyébként nem szeretnék kételkedni abban, hogy a taktilis burkolati jelek a Keleti esetében nem lettek volna elhelyezhetők, biztos így van, ahogy a MÁV állítja. Ugyanakkor azt sokszor látom, hogy amikor járdákat újítanak fel, akkor ezeket a burkolati jeleket mégis sikerül a járdafelület egyéb részeivel együtt elhelyezni. Valahogy nem értem, hogy miért is lenne olcsóbb vagy jobb egy új járdafelületet hetekkel, hónapokkal később feltörni és akkor beépíteni a jeleket... Ez azonban az én tudatlanságom, de nehezen hiszem el, hogy tévedek.

Az elnökségi ülés későbbi részében az elnök elmondja ezt is:

Amikor megtudtuk, hogy folyik a felújítás. Hivatalosan karbantartásnak nevezték. Akkor kérdeztem, hogy az akadálymentesítés hogy lesz. Azt a választ kaptam, most csak karbantartás lesz, az akadálymentesítést később szeretnék megoldani. Ebbe a munkába szeretnék majd bevonni az érdekvédelmi szervezetet. Miután ezt a választ kaptuk a minisztériumból, az utasjogi főosztályról, írtunk egy levelet a MÁV-nak, ott fogjuk tudni elmondani a kijelzők problémáját és az összes felmerülő problémát. Mindig igyekszünk figyelni nem csak a vakokra, hanem a gyengénlátókra is.

Vagyis már a lezáráskor lehetett tudni, hogy nem lesz akadálymentesítés a Keletiben. A kijelzők ügyében lényeges módosítás történt a korábbi állapothoz képest, de abba nem vontak be MVGYOSZ-hez tartozó szervezetet. Nem a MÁV-tól és nem az MVGYOSZ-től lehet tudni, hogy állítólag a MÁV-nak van egy saját akadálymentesítési csoportja, gondolom ők segítenek eltervezni az akadálymentesítést. Ezzel nekem nincs is bajom, mert nagyon sok érvet tudnék felhozni amellett, hogy ez miért jobb megoldás, mint az MVGYOSZ vagy annak az egyik szervezete. Ha én egy ilyesféle közszolgáltató vezetője lennék, ezen véleményem ellenére sem hagynám ki az országos látássérült szervezetet, de ez az ügy szempontjából nem érdekes.

Az MVGYOSZ alelnöke ezen az ülésen még megjegyez annyit, hogy a teljesen új burkolaton nem lehet tájékozódni, mert az addig létező úthibák legalább adtak valamennyi támpontot. 

Az MVGYOSZ egyik aloldalán szerepel egy bővebb tájékoztatás a Keletiről. Ott leírják, hogy panasszal éltek amiatt, hogy a Keleti akadálymentesítéséről nem kaptak információkat. Jogszabályokra hivatkozott az MVGYOSZ, miszerint mind a beruházások, mind a felújítások során a látássérültek (és más nevesített csoportok) részére kötelező akadálymentesíteni.

Utána augusztus 2-i dátummal szerepel egy bejegyzés az MVGYOSZ honlapján, mely kifejezetten a Keleti akadálymentesítésével foglalkozik. Itt ezt olvasni:

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, első körben a karbantartási munkák keretében részlegesen, illetve a későbbiekben egy nagyobb szabású felújítás során teljeskörűen akadálymentesíti a MÁV Budapest legnagyobb forgalmat lebonyolító főpályaudvarát. A Keleti pályaudvar újraaszfaltozott peronjain hamarosan a látássérült utasok tájékozódását és biztonságos közlekedését segítő taktilis vezetősávok és figyelmeztető jelzések kerülnek elhelyezésre.

Mivel sokat használom a Keletit, reménykedtem abban, hogy valami tényleg történik. A májusi karbantartás óta  azonban nem találtam meg a részleges akadálymentesítés nyomait. Az alacsony, a közepes és a magas számú peronokat is használom, mindhárom oldalról, sőt az aluljáróból is meg szoktam közelíteni a peronokat, de nem érzékeltem semmilyen változást! Ez lehet ugyan az én hibám, de jó pár embert megkérdeztem még ma reggel is és mindenki az én tapasztalataim igazolta. Ezek nem jelentik azt, hogy a MÁV nem helyezett el egy centiméternyit sem ezekből az elemekből, de az egész pályaudvart tekintve nagy valószínűséggel nem történt meg az akadálymentesítés.

Az újraaszfaltozott peronon a "hamarosan" megjelenő taktilis burkolati elemekkel tehát a mai napig még nem találkoztam. A "hamarosan" nem tudni mit jelent, de augusztus 2. óta eltelt sok nap és nem látjuk a nyomát sem a taktilis jelzéseknek sem pedig a "részleges" akadálymentesítésnek. Augusztus 2-án ez volt még olvasható ugyanezen a helyen:

A munkálatok jelenleg a taktilis burkolatok elhelyezésének tervezési fázisában tartanak, ami magában foglalja a célnak leginkább megfelelő termék kiválasztását is. E célból július 31-én a tervező iroda és a MÁV képviselői személyes egyeztetést folytattak az MVGYOSZ akadálymentesítési ügyekért felelős munkatársaival és a szövetséggel szorosan együtt dolgozó rehabilitációs környezettervező szakmérnökkel.

A bejegyzés így fejeződik be:

Arról még nincs információnk, hogy a Keleti pályaudvaron mikor helyezik el a taktilis burkolati jelzéseket.

Azért idéztem ennyire részletekbe menően ezt a bejegyzést, mert a mai napig ez a legrészletesebb, legpontosabb információ a Keleti akadálymentesítéséről.

Végül az elnök nyári tevékenységét ismertető beszámolóban szerepel egy olyan sor, miszerint kérték a MÁV-Start Zrt. együttműködését a budapesti pályaudvarok akadálymentesítésével kapcsolatban.

Különböző más helyeken (nem MVGYOSZ és nem MÁV) a tavasz végétől nagyjából az ősz elejéig még voltak egyéb elérhető részletek erről a témáról, de valamilyen okból azoknak nyoma veszett. A Keleti akadálymentesítési ügyeit nagyon szorgalmasan követtem, eszembe sem jutott valamilyen módon azokat az információkat lementeni vagy legalább képernyőfotóval bizonyítani, mivel bizalmam volt azok elérhetőségében. Amikor leültem megírni ezt a posztot, akkor szembesültem csak azzal, hogy a tájékoztatások, jegyzőkönyvek és egyéb információforrások egyszerűen eltűntek.

Ezeken a helyen érdeklődtem, hogy mi a Keletivel kapcsolatos anyagok eltűnésének az oka. Mindenhonnan azt a választ kaptam, hogy nem a Keleti akadálymentesítése miatt kerültek le az anyagok, hanem azok olyan egyéb információt tartalmaztak, melyek jogi okok miatt nem lettek volna nyilvánossá tehetők. Így most hiába írnék le azok tartalmából bármit is, nem lehetne semmilyen módon sem bizonyítani a mondataim. Így marad a fenti közlés-sorozat. Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy éppen azért voltak számomra döbbenetesek ezek az anyagok, mert szokatlan részletességgel tudósítottak egyes testületeken belül zajló vitákról, ahol a Keleti akadálymentesítése előkerült.

A megmaradt és elérhető közlés-sorozatból azonban csak az olvasható ki, amit tudunk mindannyian, akik járunk a Keletibe. Ezek pedig az alábbiak:

  • lezárták egy komplex felújítás vagyis karbantartás miatt;
  • nem lett megígérve, hogy a pályaudvar akadálymentesítésre kerül;
  • a MÁV annyit ígért, hogy majd "hamarosan" megtörténik a taktilis burkolati rész kialakítása;
  • a tapasztalataink szerint ezt nem történt meg.

Végezetül egy észrevétel

Amikor a Dózsa György út metrómegálló esetében a mozgássérülteket (és más mozgásukban akadályoztatott embereket) célzó akadálymentesítés (vagyis a lift) hiánya kiderült, akkor hatalmas tiltakozó hullámot indítottak el az érdekvédelmi szervezetek. A magam részéről teljesen egyet is értettem azzal, hogy egy XXI. századi felújítás esetén ez elhagyhatatlan. Amikor a főpolgármester elmondta, hogy ez a fajta akadálymentesítés szükségtelen, mert kevés embert érint, akkor nagyon hamar rákényszerült a kijelentései visszavonására. 

Igaz, hogy lift ma sincs (vagyis én nem találom, de ettől nem kizárt, hogy mégis van), de önmagában az a nyilatkozat, miszerint az állomás nem lesz akadálymentesítve egyetlen csoportnak, óriási vihart kavart.

Ehhez képest a Keleti pályaudvar állítólag az ország legforgalmasabb pályaudvara, jóval nagyobb utasforgalommal, mint egy metróállomás. Az a tény, hogy a látássérültek részére az akadálymentesítése elmaradt és a mai napig nem történik meg, semmilyen komolyabb megszólaláshoz nem vezetett a nyilvánosságban, vagyis kicsit sem vált közüggyé.

Vajon mi az oka annak, hogy egy kisebb metrómegálló ügye képes volt akkora vihart kavarni a magyarországi közéletben, ezzel szemben pedig az ország legforgalmasabb pályaudvarának az elmaradt akadálymentesítése a saját belső nyilvánosságunk fórumain nem jutott kívülre?

A bejegyzés trackback címe:

https://kuksik.blog.hu/api/trackback/id/tr7115300940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alf56 2020.01.09. 13:48:47

60 napig köt megfelé az aszfalt?

Nemáááá!

letblog 2020.01.10. 06:05:27

@kvadrillio: próbálom megfejteni, hogy a két hozzászólásod miként kapcsolódik a poszt témájához, de nem sikerül. Felvilágosítasz?

letblog 2020.01.11. 22:07:18

@letblog: Én sem értem, de azért az is tény, hogy párszor már letelt a 60 nap és semmi.